Gemeentelijke toelating tot crematie kan voortaan vlotter
Vandaag keurde het Vlaams Parlement het decreet unaniem goed met betrekking tot goedkeuring crematie, geïnitieerd door Martine Taelman (Open vld). Waar in het verleden enkel de ambtenaar van de burgerlijke stand die goedkeuring kon geven, kan dat voortaan ook door een gemachtigd beambte van het gemeentebestuur.
Binnen de gemeenten heerst er onduidelijkheid of het mogelijk is de toelating tot crematie zoals voorgeschreven in het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging te kunnen delegeren aan medewerkers van de gemeentelijke dienst burgerlijke stand, of dat dit nog steeds dient te gebeuren door de ambtenaren van de burgerlijke stand. De toelating tot crematie betekent voor vele ambtenaren van de burgerlijke stand niet meer dan een formaliteit, die in dezelfde orde is als het opstellen van geboorteakten, huwelijksakten, overlijdensakten, akten van erkenning van een kind, en dergelijke meer.
Van 1996 bestaat er een rondschrijven van de toenmalige bevoegde minister waarin gesteld wordt dat de bevoegdheid inzake toelating tot crematie exclusief toebehoort aan de ambtenaren van de burgerlijke stand. Deze bevoegdheid kon niet gedelegeerd worden. Dat gaf al wel eens problemen, bijvoorbeeld wanneer deze ambtenaar ziek of op vakantie was. Het is erg moeilijk voor nabestaanden van een overledene om op zulke toestemming te moeten wachten.
Het was onder andere burgemeester Frank Wilrycx uit Merksplas die deze onpraktische situatie aan de kaak stelde. Vele gemeenten zijn overigens voorstander voor zulk een delegatie. Ook de Vlaamse Vereniging van Ambtenaren en Beambten Burgerlijke Stand is er al jaar en dag vragende partij voor. Ondanks de mogelijkheid tot delegatie, die artikel 44bis BW sinds toestaat, handhaaft het Agentschap Binnenlands Bestuur een zeer strikte interpretatie aangaande het verlof tot crematie.
Martine Taelman vond bij de meerderheidspartijen een grote bereidwilligheid om dit voorstel mee te steunen. Ook de oppositie zag het nut er van in. Het decreet werd unaniem geodgekeurd. De indieners willen met dit voorstel van decreet de delegatie aangaande het verlenen van een verlof tot crematie, mogelijk maken voor de -door de ambtenaar van de burgerlijke stand- gemachtigde beambten van het gemeentebestuur. Dit moet de administratieve procedure tot het verkrijgen van een verlof tot crematie vergemakkelijken, wat zal resulteren in een administratieve vereenvoudiging voor de gemeenten.
Bijlage
Voorstel van decreet
van Martine Taelman, Peter Wouters, Michel Doomst, Nadia Sminate,
Katrien Schryvers en Sofie Joosen
houdende wijziging van het decreet van 16 januari 2004
op de begraafplaatsen en de lijkbezorging,wat de toestemming tot crematie betreft
TOELICHTING
De toestemming tot crematie kan worden beschouwd als een gewestelijke bevoegdheid.
Ze werd ingevoerd door het decreet van 16 januari 2004. Evenwel heerst er
binnen de gemeenten onduidelijkheid of het mogelijk is de toelating tot crematie
zoals voorgeschreven in het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen
en de lijkbezorging te kunnen delegeren aan medewerkers van de gemeentelijke
dienst Burgerlijke Stand, of dat dit nog steeds exclusief dient te gebeuren door
de ambtenaren van de Burgerlijke Stand. Immers, voor het uitreiken van de
toestemming tot crematie werd tot op heden geen machtigingsprocedure voorzien.
Met dit voorstel van decreet beogen de indieners een dergelijke machtigingsprocedure
te installeren.
Op deze manier wordt tegemoetgekomen aan een sinds lang bestaande vraag van
de Vlaamse Vereniging van Ambtenaren en Beambten Burgerlijke Stand voor een
dergelijke mogelijkheid tot delegatie. Het zou voor vele gemeenten bovendien een
enorme administratieve vereenvoudiging zijn. De toelating tot crematie betekent
voor vele ambtenaren van de Burgerlijke Stand niet meer dan een formaliteit, van
dezelfde orde als het opstellen van geboorteakten, huwelijksakten, overlijdensakten,
akten van erkenning van een kind en dergelijke meer. Concreet willen de indieners
met dit voorstel van decreet de delegatie aangaande het verlenen van een verlof
tot crematie mogelijk maken voor de door de ambtenaar van de Burgerlijke Stand
gemachtigde beambten van het gemeentebestuur.
Martine TAELMAN
Peter WOUTERS
Michel DOOMST
Nadia SMINATE
Katrien SCHRYVERS
Sofie JOOSEN
VOORSTEL VAN DECREET
Artikel 1. Dit decreet regelt een gewestaangelegenheid.
Art. 2. In artikel 19, §1, eerste lid, van het decreet van 16 januari 2004 op de
begraafplaatsen en de lijkbezorging wordt tussen de woorden “door de ambtenaar
van de burgerlijke stand” en de woorden “van de gemeente waar” de zinsnede “, of
door diens gemachtigde beambten van het gemeentebestuur,” ingevoegd.
Art. 3. In artikel 20, §2, van hetzelfde decreet, wordt tussen de woorden “door
de ambtenaar van de burgerlijke stand” en de woorden “of door de procureur des
Konings” de zinsnede “, door diens gemachtigde beambten van het gemeentebestuur,”
ingevoegd.
Art. 4. Aan artikel 21, §1, van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van
18 april 2008, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° in het tweede lid wordt tussen de woorden “door de ambtenaar van de burgerlijke
stand” en de woorden “is aangesteld” de zinsnede “, of door diens gemachtigde
beambten van het gemeentebestuur,” ingevoegd;
2° in het derde lid wordt tussen de woorden “door de ambtenaar van de burgerlijke
stand” en de woorden “aangestelde geneesheer” de zinsnede “, of door diens
gemachtigde beambten van het gemeentebestuur,” ingevoegd.
Art. 5. Dit decreet treedt in werking op de eerste dag van de maand die volgt op
de datum van bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
Martine TAELMAN
Peter WOUTERS
Michel DOOMST
Nadia SMINATE
Katrien SCHRYVERS
Sofie JOOSEN
Lees ook
▶
Maatschappij verdient ook bescherming

Vandaag (28 maart 2018) werd in het Vlaams Parlement andermaal gedebatteerd over het tekort aan opvangplaatsen voor delinquente jongeren. In onderstaand interview verneemt u de mening van Martine Taelman hierover.
▶
Dertien zelfdodingen in Belgische gevangenissen in 2017

In de loop van 2017 zijn er in de Belgische gevangenissen 13 zelfdodingen door gedetineerden geregistreerd. Dat zijn er meer dan de 12 zelfdodingen in 2016, maar minder dan in 2015 en 2014, toen respectievelijk 16 en 18 zelfdodingen geregistreerd werden. Dat is vernomen bij Kathleen Vandevijver, woordvoerster van het gevangeniswezen.
▶
Hulp- en hoorhonden vanaf 1/12/2017 op de refertelijst van het VAPH.

Op 23 november 2016 keurde het Vlaams Parlement de resolutie goed over het opnemen van de assistentiehond in de refertelijst. Initiatiefnemer was Martine Taelman (Open Vld)[1]. Na een jaar wachten op de minister om deze breed gedragen resolutie ook daadwerkelijk te implementeren, vernemen wij vandaag het goede nieuws dat de assistentiehonden vanaf 1 december daadwerkelijk op de refertelijst van het Vlaams Agentschap voor Personen met een handicap (VAPH) staan.
▶
31 minderjarigen wachten meer dan 15 jaar op een persoonlijke assistentiebudget

Op haar schriftelijke vraag naar de wachttijden voor minderjarigen op een Persoonlijk Assistentiebudget (PAB), kreeg Vlaams Volksvertegenwoordiger Martine Taelman (Open Vld) een verontrustend antwoord van minister voor welzijn Vandeurzen (CD&V). Voor 128 minderjarigen bedraagt de wachttijd meer dan 10 jaar. Voor 31 minderjarigen zelfs meer dan 15 jaar.
Taelman: “Ik wil de inspanningen niet minimamiseren en het debat niet polariseren, maar deze cijfers zijn voor mij echt onaanvaardbaar.”
Gemiddelde wachttijd 5 jaar
